{"status": "failed"} Kaupoissa on runsas valikoima erilaisia oliiviöljyjä
Menu

Terveellinen oliiviöljy


Oliiviöljyn valmistus

Oliiviöljyä tehdään oliivipuun luumumaisista marjoista eli oliiveista, ja sitä viljellään etenkin Etelä-Euroopassa, Lähi-Idässä sekä Pohjois-Afrikassa. Suurimmat oliiviöljyn tuottajamaat ovat Kreikka, Espanja sekä Italia. Oliiviöljy on tärkeä osa muun muassa Välimeren maiden ruokakulttuuria. Sen on todettu olevan ruoanlaittoöljyistä terveellisin, ja sillä onkin lukuisia terveysvaikutuksia.

Oliiviöljy valmistetaan kypsistä oliiveista, jotka tiputetaan sadonkorjuun aikana aurinkoisena päivänä puiden alle laitettuihin verkkoihin. Niistä oliviit kerätään ja toimitetaan puristamoille. Huuhtelun jälkeen oliivit kaadetaan myllyyn joka vaivaa oliivit massaksi. Siitä massa siirretään sentrifugiin, joka erottelee massasta siemenet, kasvinesteen ja öljyn. Tämän jälkeen öljyn erottelu vielä viimeistellään separaattorissa. Koska lämpötila näissä toimenpiteissä on enintään 30 astetta, kutsutaan tätä menetelmää kylmäpuristukseksi. Puristamoista, jotka ovat perinteisesti melko pieniä, kuljetetaan öljy teräksisissä rankeissa keskusvarastoille jossa se vielä siivilöidään odottamaan pullotusta.

Neitsytöljyn valmistamisessa on käytetty vain mekaanisia menetelmiä, ja sen vapaiden rasvahappojen pitoisuus on korkeintaan 2 %. Muidenkaan oliiviöljyjen valmistuksessa ei käytetä lisäaineita tai kemiallisia menetelmiä. Ainoastaan öljylaaduista heikointa, eli puristemassaöljyä tehdään käsittelemällä öljyjen valmistuksessa jäänyttä massaa.

Öljyn terveysvaikutukset

Öliiviöljyssä on seuraavia vaikuttavia ainesosia:

  • monityydyttymättömiä, kertatyydyttämättömiä sekä tyydyttyneitä rasvahappoja seuraavasti: omega-9 -oleiinihappo, palmitiinihappo, palmitoleiinihappo, omega-6-linolihappo, steariinihappo, omega-3 -linoliinihappo, myristiinihappo sekä arakidihappo
  • tokoferoleja, polyfenoleja, fenoleja, fenolihappoa, steroleja, skvalaania, terpeenejä, beetakaroteenia, beetaklorofylliä sekä a-klorofylliä.

Muun muassa polyfenolit ovat ainesosa joka auttaa estämään sydän- ja verisuonisairauksia. Välimeren ruokavaliota noudattavat ihmiset elävät keskimääräistä pidempään, ja onkin tutkittu kuinka suuri vaikutus oliiviöljyllä on tähän pitkäikäisyyteen. Myös kertatyydyttymättömien rasvahappojen yhteys sydämen hyvinvointiin on ilmeistä. Oliiviöljyn säännöllinen käyttö, ja nimenomaan kun sillä korvataan muun rasvan käyttöä, laskee veren kolesterolipitoisuutta ja nostaa hyvän HD-kolesterolin osuutta.

On myös tutkittu että oliiviöljyä ruokavaliossaan säännöllisesti käyttävillä ihmisillä on pienempi riski saada aivohalvaus, ranskalaisen tutkimuksen mukaan peräti 41% pienempi riski. Myös syövän ehkäisyssä oliiviöljyllä on todettu olevan terveysvaikutuksia sen sisältämien antioksidanttien vuoksi. Oliiviöljyä sisältävän aterian syömisen jälkeen verensokerin on todettu nousevan vähemmän, ja öljystä löytyvän oleuropeiinin uskotaan auttavan insuliinin eritystä. Nyt on myös alettu tutkimaan oliiviöljyn antibakteerisia ominaisuuksia mm.ihosairauksien hoidossa.